Početna / Vesti / Priča iz teretane | Aleksandra Botić

Priča iz teretane | Aleksandra Botić

 
 

flex_fitness_novi_sad_prica_iz_teretane_2018_aleksandra_botic_2

Pravila u ishrani

Ako se osvrnemo oko nas, svuda su neka pravila. Neka su korisna više, neka manje. Neki ljudi ih se striktno pridržavaju, a drugi više vole da hvataju krivine. U današnjoj temi pozabavićemo se nekim pravilima – ovaj put u ishrani. Da, dobro ste pročitali, i tu se kriju pravila. Ukoliko pre treninga razmišljate šta biste jeli, a da vam hrana ne padne teško i da se svari na vreme pre treninga, onda ćete pročitati nešto jako zanimljivo u nastavku ovog teksta.

Namirnice koje se sporije i brže vare

Da li ste znali da svaka namirnica koja se brzo vari mora da sačeka onu koja se sporije vari pre nego što napusti želudac? Zato je bolje prvo konzumirati hranu koja sadrži najveću količinu vode u sebi poput voća i povrća, pa tek onda onu koja sadrži manji procenat vode. Na taj način želucu olakšavamo posao varenja. Ono što je zanimljivo jeste da sve što unesemo u organizam ima svoje vreme varenja. Recimo, voda se u praznom stomaku ne zadržava, nego odmah prolazi u creva. Za razliku od vode voćnim sokovima, smutijima od povrća i supi treba oko dvadesetak minuta za varenje. Hrani koja je polutečna, tj. ona koja je izblendirana potrebno je oko 30 minuta da se svari. Kada je sveže voće u pitanju ono sadrži veliki procenat vode i vlakana tako da je potrebno nekih 30 minuta da želudac obradi uneto. Malo kraće vreme je potrebno za lubenicu. Ona se već nakon 20 minuta apsorbuje. Vreme varenja kod povrća kao što je svež paradajz, krastavac, celer, paprika je između 30-40 minuta. Kuvan spanać, brokoli, karfiol, kukuruz i tikvice nekih 45 minuta, a cvekla i šargarepa 50 minuta. Od povrća najviše će trebati vremena da svarimo krompir i  za to je potreban jedan sat.

Žitaricama poput riže i pšenice potrebno je 90 minuta, a zrnevlju pasulja i graška takođe 90 minuta. Soja se duže vari i to oko 120 minuta.

Ako volite semenke i orašaste plodove onda znajte da suncokretu, bundevinim semenkama i susamu treba dva sata za obradu. Za orahe, bademe i lešnike želudac će izdvojiti između 2,5 do 3 sata.

Što se tiče mlečnih proizvoda poput mleka, tvrdih sireva i mlečnih namaza njima je za varenje potrebno 4-5 sati. Belančevine životinjskog porekla poput jaja iziskuju 45 minuta, riba između 45-60 minuta, piletina (bez kožice) između 1,5 do 2 sata, ćuretina 2-2,5 sata, govedina i ovčetina 3-4 sata, a svinjsko meso 4,5 do 5 sati.

Suština poštovanja ovih pravila jeste očuvanje energije. Birajte hranu koja se lakše i brže vari ukoliko idete na trening. Time ćete izbeći nelagodnost u stomaku i iskoristićete energiju iz unetog u pravo vreme.

Dva praktična i lako primenljiva saveta

  1. Izbegavajte uzimanje tečnosti uz obrok i odmah neposredno nakon jela. Dok jedemo sadržaj hrane je topao i želudac se već sprema za varenje. Ako uz jelo dolivamo vodu, dešava se to da hladimo sadržaj želudca i on iznova pokreće zagrevanje hrane. To može da prouzrokuje i blagi bol. Otežavamo i produžujemo vreme varenja hrane. Zato pustite da prođe barem pola sata od obroka i onda popijte čašu vode.
  2. Još jedno zlatno pravilo jeste da voće jedemo na prazan stomak, jer setite se informacija sa početka. Sva hrana koja se brzo vari da bi napustila želudac mora da sačeka da se i ona hrana koja se sporije vari apsorbuje. Ako već dugo stoji u želudcu ono počinje da truli a kao neželjena reakcija stvara se osećaj nadutosti i gasova, a sa njima i bolovi u želudcu. Zato pametno kombinujte hranu i poštujte tajming.

Rado ću odgovoriti na sva vaša pitanja! Pišite mi, ili me pitajte u Flexu. I naravno, vidimo se na treningu!

Sportski pozdrav od Aleks :)

Dodaj komentar


Vaša E-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

*

Facebook
Twitter