Početna / Priče Flexovaca / Priča iz teretane – Aleksandra Botić

Priča iz teretane – Aleksandra Botić

 
 

prica iz teretane sajt

Treningom protiv astme

Na početku mog fitnes puta, davne 2005. godine počela sam da vežbam u teretani. U mom sećanju će zauvek ostati onaj eliptik koji me je naterao da odustanem nakon prvih 5 minuta treninga zato što mi je disanje predstavljalo preveliki izazov. Tada sam bila i besna na sebe, pa na eliptik, pa ponovo na sebe i vrtela sam se u krug dok nisam stala i rekla: hej, stani! Zdrava si i prava, da li se pitaš kako je ljudima koji zapravo imaju ozbiljnih disajnih problema? Upravo ovaj mali podstrek pomogao mi je da danas ni visokointenzivni treninzi ne predstavljaju problem, a lekarka kod koje sam pre nekog vremena radila spirometriju našalila se da bi sa kapacitetom pluća kakav sad imam mogla da oduvam čak i treću kućicu u priči o Tri praseta.

Dobro, a kako zaista treniraju osobe sa respiratornim bolestima?

Postoji velika predrasuda da ljudima koji žive sa respiratornom bolesti kao što je astma, trening i sport ne predstavljaju opciju i da će im fizička aktivnost doneti više štete nego koristi. Međutim, istina je u potpunosti drugačija. Astma je hronično upalno oboljenje disajnih puteva. Osnovni problem obolelih jesu napadi otežanog disanja koji izaziva spazam sitnih disajnih puteva. Intenzitet samog napada može biti različit: od blagog stezanja u grudima i nelagodnosti u plućima, pa sve do teških oblika napada koji mogu dovesti čak i do gušenja. Česti prateći simptomi jesu čujno disanje, u narodu poznatije kao zviždanje u grudima i suvi kašalj.

Šta kažu naučna istraživanja?

Nekoliko studija pokazalo je da vežbanje može da smanji broj, ali i težinu napada astme. Istraživanja takođe pokazuju da se fizička tolerancija prema vežbanju izgrađuje vremenom i procenat pojave asmatičnog napada tokom vremena se drastično smanjuje. A nakom toga idu svima dobro poznati pozitivni efekti vežbnja kao što su: smanjenje stresa, povećanje osećaja energije, bolji san i sl. Možda će vas  iznenaditi da su neki od svetski poznatih sportista ostvarili visoke rezultate posle dijagnostikovanja astme. A jedan od njih je i naš čuveni vaterpolista Andrija Prlainović.

Kakav je stav lekara?

Da li ste znali da ukoliko je astma pod stalnom kontrolom lekara, redovna fizička aktivnost ima pozitivan uticaj na opšte fizičko stanje? Dolazi do poboljšanja funkcionalnog kapaciteta pluća i smanjuje se težina subjektivnog osećaja nedostatka vazduha, a kao krajnji ishod dolazi do poboljšanja opšteg kvaliteta života. Ukoliko redovno posećujete lekara, obavezno zatražite konsultaciju u vezi vaše želje da počnete da trenirate. Vaš lekar će tada uraditi sve neophodne analize kako bi vam dao stručno mišljenje i odobrenje da počnete da vežbate.

Ono što znamo da će lekari savetovati jeste:

  • pre početka vežbanja uradite dugo zagrevanje. Produžen period slabe fizičke aktivnosti će pomoći vašem telu da se pripremi za intezivnije vežbanje,
  • odmarajte kada je to neophodno,
  • nemojte se naglo hladiti, postepeno spuštanje telesne temperature može sprečiti nastanak asmatičnog napada. Tuširanje toplom može biti korisno.

Vaša dijagnoza astme ne znači da morate da se odreknete aktivnog načina života. Redovna fizička aktivnost je jedna od najboljih stvari koje možete uraditi za sebe. Konsultujte se sa vašim lekarom i ukoliko se složi da počnete da trenirate, na vama je samo da izaberete onaj trening koji vam odgovara i koji vas čini srećnim.

Na korak ste do zdravlja, vidimo se u Flexu!

Sportski pozdrav od Alex. :)

Dodaj komentar


Vaša E-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

*