Početna / Priče Flexovaca / Priča iz teretane – Darko Dukić

Priča iz teretane – Darko Dukić

 
 

prica iz teretane sajt darko

Kako izgledaju vaši jutarnji rituali?

Kod mene je situacija prilično uobičajena: svakog dana ustajem rano, doručkujem i ooobavezno popijem kafu. Tek onda pomišljam na to da napustim kuću.

Šta to čini kafu toliko važnom da je postala neizostavni deo mog jutarnjeg rituala? To je svima znana čarobna supstanca – kofein. U nastavku moje priče upoznaću vas sa ovim jedinjenjem.

Šta je zapravo kofein?

Kofein je jedan od najzastupljenijih dodataka u ishrani na svetu. Kao prirodni alkaloid, ima specifično dejstvo na organizam, a dobija se iz zrna kafe, listova čaja, a nalazi se i u znu kakaa. Ovo čudesno hemijsko jedinjenje ima direktan uticaj na centralni nervni sistem i uopšte ceo organizam.

Koji su pozitivni efekti kofeina?

Efekat kofeina osetićete već nakon 15 do 20 minuta nakon konzumacije.Prva stvar jeste stimulacija centralnog nervnog sistema: osećamo se produktivnijim, dobijamo nalet energije, poboljšavaju nam se verbalne sposobnosti, koncentracija raste, a umor počinje da nestaje.

Ovo zvuči savršeno, zar ne?

A šta se dešava sa ostatkom organizma?

Svoju veliku popularnost, pored efektu stimulacije centralnog nervnog sistema, kofein duguje i stimulaciji kardiovaskularnog sistema. On ubrzava rad srca i pojačava silu kontrakcije srčanog mišića. Ovo dovodi do povećanja protoka krvi, a kod nas koji se bavimo fizičkom aktivnošću to znači bolje performanse, veću snagu, sprečavanje premora i slabosti. Naši mišići se brže stežu, refleksi su bolji. Delimično stimuliše metabolizam na taj način što ubrzava razgradnju masti i povećava potrošnju energije, što je sjajno za aerobne treninge. Takođe, ima i izražen diuretski efekat.

Ovako telo deluje na UMERENE količine kofeina, ALI…

Gde postoje dobre strane, u najvećem broju slučajeva postoji i druga strana medalje. Ukoliko unesemo prevelike količine kofeina, to može napraviti ozbiljne probleme našem organizmu. Tolerancija na kofein, tj. javljanje potrebe za unošenjem većih količina kako bi se ostvario isti efekat se lako stiče. Unošenjem sve većih doza kofeina javljaju se i prvi neželjeni efekti: aritmija (nepravilan rad srca), tahikardija (ubrzan rad srca), nesanica, dijareja, dehidriranost, glavobolja, razdražljivost… Fatalan ishod moguć je nakon konzumiranja 50 šoljica kafe.

Kako se slažu kofein i alkohol?

Kada je večernji izlazak u pitanju, svi smo bar nekad probali neko energetsko piće u kombinaciji sa, recimo, vodkom. Iako limenka lepo kaže da to baš i nije preporučljivo. Šta se dešava kada mešamo ova dva pića? Alkohol je depresant, on opušta organizam, dok kofein deluje pobuđujuće. Zamislite koliko zbunjeno se organizam oseća kada se nađe pod dejstvom ovih toliko različitih supstanci?

Nekoliko časova po prestanku konzumacije alkohol nam daje novi energetski skok, dok kofein otežava spavanje. Posle loše prospavane noći budite se još iscrpljeniji i mamurniji, pošto obe supstance pritom i dehidriraju organizam.

Moj savet je: energetsko piće i alkohol konzumirajte odvojeno i dajem veliko NE! njihovom kombinovanju.

Za kraj, želim da podelim nekoliko saveta za konzumiranje kofeina sa vama

Mnogi su ubeđeni da se kofein nalazi isključivo u čaju, kafi, energetskim pićima i brojnim suplementima. Međutim, on se nalazi skriven u mnogim proizvodima kao što su:

  • čokolada
  • mnogi lekovi
  • kozmetički proizvodi
  • sokovi i dr.

Dnevna doza dozvoljenog unosa kofeina se razlikuje za svakog pojedinačno, ali preporučio bih 4 mg po kilogramu. Moja računica bi iznosila 4 mg na 90 kg, to je 360 mg kofeina za mene.

Da biste prouzrokovali pozitivne efekte kofeina, dovoljno je popiti 100 do 200 mg kofeina pola sata pre treninga, a taj efekat se najviše uočava na kardio treningu. Posebnu pažnju obratite ukoliko koristite suplemente, kako ne bi došlo do predoziranja usled nepažnje, nije preporučljivo mešati nekoliko tzv. preworkout proizvoda.

Kako bi lakše imali uvid u dnevnu dozu kofeina koji unosite, sastavio sam listu proizvoda koji sadrže kofein, a koje često koristimo:

  • Guarana (250 ml) sadrži 70 mg kofeina
  • Monster energy drink (500 ml) sadrži 150 mg kofeina
  • Kratki espreso sadrži 90 mg kofeina
  • Šolja crne kafe (1dl) sadrži 120 mg kofeina
  • Zeleni čaj sadrži 30 mg kofeina
  • Crni čaj sadrži 50 do 75 mg kofeina
  • Coca Cola (limenka) sadrži 50 mg kofeina
  • Crna čokolada (100 g) sadrži 150mg kofeina
  • Aspirin (1 tableta) sadrži 65mg kofeina
  • 3 u 1 kafa sadrži 60 mg kofeina
  • Red Bull (250 ml) sadrži 80 mg kofeina

Matematika je sada jasna !

Ostaje na vama da proverite da li ova supstanca deluje “čarobno” i na vas. 😉

Dodaj komentar


Vaša E-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

*