Početna / Priče Flexovaca / Priča iz teretane | Jasna Makišova

Priča iz teretane | Jasna Makišova

 
 

flex_fitness_novi_sad_prica_iz_teretane_2018_jasna_makisova

Kolagen

Znamo da je kolagen zadužen za lep izgled kože i kose, ali verujte mi to nije sve za šta je zaslužan. Volela bih da danas malo više popričamo o kolagenu i saznamo zašto je tako dobar i gde ga sve ima.

Šta je kolagen?

Kolagen je izuzetno važna belančevina u našem telu. A sada malo hemije. On se sastoji od vlakana koje imaju izgled mrežice, koja povezuje ćelije kože. Sagradjen je od peptidnih lanaca sipralnog oblika u kojima je od 19-105 aminokiselina. Najvažnije su: prolin, glicin, hidroksiprolin i hidrokdilizin. Ima ga u mišićima, kostima i tetivama, hrskavici, ima ga i u očnom sočivu, osnovni je deo vezivnih tikva i čini oko 40% od svih belančevina u našem organizmu. Štiti krvne sudove i učestvuje u obnavljanju svih vrsta tkiva.  Zbog njega imamo lepu zategnutu kožu, kosu, nokte. Poznajemo 28 tipova kolagena od čega je najpoznatiji Kolagen I i on je upravo osnovni deo vezivnih tkiva. Česti su još i Kolagen II, III i IV.

Kolagen se stalno obnavlja u našem telu, medjutim kako starimo ta sposobnost opada i njegovom obnavljanje se smanjuje. Zbog ovog nedostatka već posle 25. godine života počinju da se pojavljuju bore oko očiju, suva koža, loš kvalitet kose, celulit, bol u zglobovima. Neka istraživanja su pokazala da se gubi i do 1,5% kolegena godišnje.  Još uvek se ne zna zašto se gubi kolagen, ali treba znati da mi sami možemo da ga unesemo hranom i smanjimo njegovo opadanje.

Kako nadoknaditi kolagen?

Zdrav način života, pravilna ishrana, sport i trening su recept za čuvanje kolagena i njegovo obnavljanje. Vitamin C i magnezijum čuvaju postojeći kolagen u našem organizmu. Dakle jedite sezonsko voće i povrće jer znamo da su oni puni vitamina C. Kolagena ima i u mlečnim proizvodima, takođe u goveđem i pilećem mesu, ribi, jajima i biljnim proteinima. Suve šljive, lanene semenke, spanać, blitva, avokado su jako dobri izvori prirodnog kolagena.

Ali nije sve u hrani, jel tako? Da bi bili lepi i zdravi, treba i dobro da odmorimo. Pružite sebi dobar san, odmorite, jer i sam san omogućuje čuvanje kolagena u organizmu. Telo se oporavlja, a samim tim povećava se sposobnost stvaranja kolagena.  Ali ni to nije sve. Vežbajte! Vežbanjem smanjujemo stres (stres dovodi do smanjenja kolagena), i povećava se lučanje hormona rasta, koji učestvuje u proizvodnji ove belančevine u mišiću.

Zašto je još kolagen dobar?

Istraživanja u su pokazala da žene koje su uzimale 2,5 do 5 grama kolagen hidrolizata starosti 35 do 55 godina jednom dnevno tokom osam nedelja, pokazalo bolju hidratantnost kože, bolju elastičnost kože i smanjenu hrapavost kože.

Postoje istraživanja  objavljena u časopisu „International Jurnal of Medical Sciences“ koja kažu da ljudi s bolovima u zglobovima, koji su lečeni kolagenom tipa II, pokazali značajna poboljšanja u svakodnevnim aktivnostima, kao što su hodanje po stepenicama, ali i poboljšanje opšteg poboljšanja kvaliteta života.

Neka istraživanja pokazuju da i glicin (koji se nalazi u kolagenu) ima važnu ulogu u funkcijji digestivnog i centralnog nervnog sistema, što nas čini mladim i lepim, najvažnije i zdravim.

Zapamtite: kolagen nije samo lepa koža i kosa. Kolagen je osnova za normalno zdravo funkcionisanje organizma našeg tela. Budite zdravi i izgledajte lepo i negovano. Vidimo se na treningu! J

Dodaj komentar


Vaša E-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

*