Početna / Priče Flexovaca / Priča iz teretane | Jasna Makišova

Priča iz teretane | Jasna Makišova

 
 

flex_fitness_novi_sad_prica_iz_teretane_2018_jasna_makisova_2

Šta su omega masne kiseline?

Masne kiseline, tačnije esencijalne masne kiseline su one koje moramo uneti u naš organizam putem hrane, zato što ih on sam ne može stvoriti. U ovoj grupi najviše se izdvajaju, a svakako su i  najpoznatije omega-3 i omega-6 masne kiseline. One su jako važne za normalno funkcionisanje mozga, smanjenje rizika od bolesti, a pozitivno utiču na rast i razvoj.

Omega masne kiseline  su polinezasićene masne kiseline, koje se mogu podeliti:

  • Eikozapentaenska  kiselina (EPA) i dokozaheksaenska  kiselina (DHA) ima je u ribi i ribljem ulju, i to su tzv. morske omega-3 masne kiseline
  • Alfa-linolenska kiselina (ALA) to su biljna ulja i to su tzv. biljne omega-6 masne kiseline

Zašto su važne omega-3 masne kiseline?

Najviše je ima u ribi (losos, bakalar, skuša, pastrmka, sardina, tuna) i ribljem ulju. Svi znamo da se preporučuje najmanje jedna nedeljno riba na našem jelovniku, ali zašto? Upravo zbog toga sto je bogata ovim esencijalnim masnim kiselinama.

Omega-3 masne kiseline ključne su za zdravlje zglobova i srca,  snižavaju loš holesterol (LDL), a istovremeno povećavaju onaj dobar (HDL). Učestvuju u sastavu ćelijske membrane gde regulišu funkciju ćelijskih receptora, a neka istraživanja kazu da sprečavaju kancoregene bolesti. Omega-3 su sirovina za sintezu hormona, sprečavaju zgrušavanje krvi, artritis, depresiju, smanjuju rizik od srčanih bolesti i šloga, smanjuju menstrualne bolove, sprečavaju rizik od osteoporoze, regulišu rad želuca i creva, i još mnogo mnogo toga.

Naš mozak je zavisan od DHA kiseline, jer smanjenje i nedostatak ove kiseline može dovesti do depresije, šizofrenije, ili nastanka Alchajmerove bolesti. Nedostatak može dovesti i do naglih promena raspoloženja – smanjuje se seratonin, hormon odgovoran za naše dobro raspoloženje i osećaj sreće.

Zašto su važne omega-6 masne kiseline?

Ovih nutrijenata najviše ima u biljnim uljima, lanenom semenu, orasima, crnoj ribizli, sojinom ulju, jezgrastom voću i semenkama.  Najvažnije omega-6 masne kiseline su linolna (LA), gama-linolenska (GLA) i dugolančana arahidonska kiselina (AA). LA je esencijalna masna kiselina koju organizam ne može da sintetiše, već se unosi hranom, a GLA i AA u organzmu mogu se dobiti transformacijom iz LA.

Omega-6 masne kiseline pomažu kod promena raspoloženja žena u PMS-u,  smanjuju depresivna stanja, i mogu dobro delovati kod opekotina, pogotovo direktnim nanošenjem na kožu.

Odnos omega-3 i omega-6 jeste 1:1, mada to u svakodnevnom životu i nije baš tako. Puno više unosimo omega-6 u vidu biljnog preradjenog  ulja, a jako malo unosimo omega-3 masnih kiselina, pa ovaj odnos više počinje da liči na 20:1. probajte da smanjite unos biljnih ulja, a da povećate unos ribe i videćete sami promene.

I za kraj, malo rezultata istraživanja

  • U istraživanju naučnika sa Univerziteta u Južnoj Kaliforniji dokazano je da trudnice koje imaju astmu, a tokom trudnoće uzimaju ribu bogatu omega-3 masnim kiselinama, smanjuju i do 70% rizika od rađanja dece koja će patiti od astme. Razlog je u tome što omega-3 masne kiseline deluju protivupalno, čime se smanjuje rizik od pojave astme i alergija.
  • Naučnici takođe povezuju nedovoljan unos omega 3 masti u trudnoći sa prevremenim porođajem i malom težinom novorođenčadi.
  • Prema jednoj studiji objavljenoj u prestižnom časopisu American Journal of Clinical Nutrition, visok odnos omega-6 prema omega-3 može da poveća rizik za nastanak demencije.
  • Istraživaači sa Univerziteta Mičigen tvrde da uključivanje više omega-3 nego omega-6 u vašu ishranu može da zaštiti tkiva i organe od zapaljenja, jednog od glavnih uzroka brojnih hroničnih bolesti i starenja.
  • Jedno veliko istraživanje rađeno na 80 000 žena tokom 14 godina, pokazalo je da žene koje su uzimale omega-3 masne kiseline imaju 72% manji rizik od razvoja srčanog udara, a 67% od tromboze.
  • Konzumiranje hrane bogate omega-3 masnim kiselinama u sklopu uravnotežene ishrane poboljšava raznovrsnost crevne flore, pokazalo je novo istraživanje naučnika s Medicinskog fakulteta u Notingemu.

Dodaj komentar


Vaša E-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

*