Početna / Priče Flexovaca / Priča iz teretane | Slobodan Tiragić

Priča iz teretane | Slobodan Tiragić

 
 

flex_fitness_novi_sad_prica_iz_teretane_2018_slobodan_tiragic_april

Novi list o ishrani

Sezona pripreme za leto je uveliko u toku i sve češće u teretani slušam prče o ishrani, ugljenim hidratima, proteinima i drugim raznim temama vezanim za unos hranljivih materija u organizam. Moram vam priznati, ponekad se prijatno iznenadim koliko vežbači rekreativci imaju znanja o ishrani, o tome šta je dobro, šta treba da se unosi, a šta da se izbegava. Sa druge strane, ima ljudi koli imaju svoje viđenje iste stvari i pored svega što mogu da mi kažu da rade, ubedljivo najlošija je ona: „Od ponedeljka ukidam sve! Rupa na kašiku!“

Naše telo je kao automobil

Vaš organizam je jedan savršen motor koji za rad, naravno, treba gorivo. Isto kao i svaki automobil, organizam troši određenu količinu goriva kada je u leru (to je ono što znamo kao bazalni metabolizam), ali i kada krenete da stiskate gas i vozite sve brže i brže (to su razni faktori aktivnosti). E sad, ono što naš motor razlikuje od svakog drugog jeste to što naš motor pametan, on „razmišlja“ i adaptira se na promene unosa goriva u rezervoar. Kada svoj organzam naviknete na određeni unos kalorija u toku dana on će reagovati ukoliko se ta količina drastično promeni (bilo to na više ili manje kalorija). Ukoliko rešite da od ponedeljka samo gricnete nešto, malkice ručate i ne jedete ništa posle 18h vaše telo će ostati bez energije koju je naviklo da dobija i upaliće lampicu za rezervu.

Šta se dešava sa organizmom kada smanjimo unos hrane?

Pošto sam ovu priču krenuo sa poređenjem, tako ćemo i nastaviti. Vaš auto pri rezervi neće smanjiti potrošnju goriva na 100 km, ali vaše telo HOĆE, i to je veliki problem koji možete da napravite sebi kod kontrole unosa kalorija. Vaše telo razmišlja i odlučuje da zbog uskraćivanja velikog broja kalorija jednostavno smanji potrošnju što se odražava kao pospanost, tromo hodanje, malaksalost i slabost u mišićima. Još jedna analogija za to stanje može biti i SAFE MODE na računaru: vraćate se na minimalna podešavanja koja su potrebana za rad, odnosno vaše funkcionisanje. Sve što ste uradili jeste to da ste smanjili bazalni metabolizam, umrtvili telo, a zbog tog smanjenja i dalje imate mogućnost da dobijete na težini.

Još jedna nuspojava je i ta što tako nećete moći da izdržite dugo i čim se vratite na stari režim ishrane vaše telo će opet početi da razmišlja i kaže: „Daj da ja što više energije deponujem, ko zna kada će ovaj opet da mi probuši kašiku“ i tako nastaje povećana količina masti u telu i onaj čuveni jo-jo efekat.

A kako da redukujem ishranu – na zdrav način?

Kako bih vam u ovoj priči pružio i praktični savet kako da svoju ishranu i redukciju planirate što zdravije, na ovoj adresi možete izračunati vaš TDEE, odnosno, ukupne dnevne kalorijske potrebe. Ukoliko malo istražite, na istom sajtu pronaći još mnogo korisnih kalkulatora i informacija vezanih za ishranu.

Kada uspete da izračunate vaše kalorijske potrebe, a želite da gubite masti gledajte da vaš deficit ne bude više od 500 kalorija da se ne bi desilo sve gore navedeno. Sa tim deficitom bi trebalo na zdrav način da gubite do 0,7 kilograma nedeljno – ali imajte na umu da je ovaj potencijalni rezultat izuzetno individualna stvar.

I kao što sam rekao, ovo je početak. Sve ovo. Kontrolisanje unosa kalorija je ozbiljan posao i dobro se informišite pre nego što se upustite u tu igru. Naravno, mi smo tu da vam pomognemo koliko možemo.

Samo nemojte bušiti kašiku, kad vas molim. :)

Dodaj komentar


Vaša E-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

*