Početna / Vesti / Priča iz teretane | Vukašin Varićak

Priča iz teretane | Vukašin Varićak

 
 

prica iz teretane sajt vukasin

Koliko da jedem, a koliko da treniram?

Kada bi me pitali, ni sam ne bih znao da vam kažem koliko puta mi je postavljeno ovo pitanje. Neretko se diskusija nastavlja u pravcu: „A šta onda da jedem? Kako da izgleda moj trening?”. Dragi vežbači, kada bih mogao tačno da odgovorim na ta pitanja i u trenutku kada ga postavite (kako se često i očekuje), verovatno bih bio prorok među trenerima poznat sirom sveta. 😊

Ali hajde da krenemo polako sa odgovorom na ova pitanje. Iz početka.

Na treninge dolaziš redovno, trudiš se, plaćaš članarine. To znači da si spreman da uložiš svoje vreme i novac. Nakon ovoga, najvažnije pitanje treba da bude: Šta je tvoj cilj?

Najprostije i najčešće odgovore vežbača podelićemo u dve grupe:

  • oni koji žele da izgube kilograme i
  • oni koji žele da ih dobiju.

(Bio bih srećniji kada bi ovde umesto „kilogrami” stajalo „obimi”, ali poradićemo na tome.)

Da se vratimo na našu današnju temu.

Svi znamo da se trening zapravo sastoji iz skupa pokreta. Za svaki pokret koji napravimo, potrebno je gorivo koje se tada troši. Gorivo koje na ljudi „idu” naziva energija (ATP), a nju dobijamo putem hrane.

Iako neko nije ceo dan ustao iz kreveta, to ne znači da on nije potrošio energiju. Organizam poseduje organe koji rade non-stop. Organi na taj način troše energiju koja se naziva bazalni metabolizam (BMI). Na bazalni metabolizam utiču mnogi faktori, a neki od važnijih su: pol, godine i težina.

Kako mi ne provodimo ceo dan u krevetu, već se krećemo, pa čak i treniramo, naše potrebe za energijom su veće od ovog, početnog, bazalnog metabolizma. Ukupna dnevna potrošnja energije (TDEE) predstavlja ukupnu potrebu za energijom u toku dana, a njena vrednost se izražava u jedinicama – kalorijama.

Upravo ova vrednost će nas dovesti do odgovora na današnje pitanje: koliko da jedem, a koliko da treniram?

Na Internetu možete pronaći mnogo kalkulatora pomoću kojih možete izračunati vrednosti vašeg bazalnog metabolizma, ali i ukupnim energetskim potrebama.

U odnosu na vrednost vaših ukupnih energetskih potreba, vi ćete imati uvid u to koja je približna količina kalorija koja je potrebna za normalno funkcionisanje organizma u toku dana. Sa ovim informacijama veoma lako možete isplanirati koliko je zaista potrebno da pojedete. Ukoliko budete unosili više kalorija nego što je potrebno, stvorićete energetski suficit koji se veoma brzo pretvara u višak kilograma. Obrnuto, ukoliko budete unosili manje kalorija nego što je potrebno, kilogrami će krenuti silaznom putanjom.

Siguran sam da vam u ostvarivanju ciljeva neće ništa pomoći kao dobar plan. Za početak, napravi plan za prvu nedelju. I drži ga se. Druge nedelje, uvedi male izmene. I ponovo se drži plana! Već posle prve tri nedelje, stvari će ti preći u rutinu.

Ovo je samo mali deo onoga o čemu mi treneri razmišljamo, pre nego vam damo odgovore na sva vasa pitanja. Ukoliko ste se pronaši u tekstu, veoma rado ću porazgovarati sa vama. Pišite mi ovde u komentarima ili me pronađite u teretani.

Dodaj komentar


Vaša E-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

*

Facebook
Twitter