Početna / Blog / PT Blog | Bol u leđima

PT Blog | Bol u leđima

 
 

flex_fitness_centar_novi_sad_bol_u_ledjima

Bol u leđima – sve češći deo svakodnevice

Tokom rada sa klijetima primetio sam da bol u leđima postaje sve učestalija pojava. Bol u leđima jeste problem koji utiče na kvalitet našeg svakodnevnog života i nije ga lako zanemariti. Statistički podaci pokazuju da osam od deset osoba navodi da ima ovaj problem.

Pitanja koja vežbači postavljaju su različita:

  • Šta je uzrok bolu?
  • Kako ga ukloniti?
  • Koje vežbe izbegavati?
  • Da li je možda uzrok bola povreda koja je nastala tokom treninga?

Kako bih razbio neke mitove i pružio vam odgovore na ova pitanja vodiću se iskustvom Personalnog Trenera kao i mojim iskustvom u radu kineziterapije.

Šta su leđa?

Možda bi bilo najbolje da pođemo od toga šta su naša leđa, u fiziološkom smislu. Leđa predstavljaju složena strukturu sastavljenu od mišića, kostiju, diskova, ligamenata i tetiva. Njihova osnovna funkcija jeste da drži trup stabilnim i tako omogući kretanje.

Šta je uzrok bola u leđima?

Ono što nam savremeni način života donosi jeste to da sve više vremena provodimo sedeći, bilo da radimo ili odmaramo kraj TVa, da smo na piću sa prijateljima, ili vozimo automobil. Međutim, bol u leđima ne zaobilazi ni one koji svakodnevno rade jednolične poslove, kao ni vežbače koji nepravilo izvode određene vežbe bez obzira na opterećenje. Možda nikada ne biste pomislili da to može biti uzrok, ali nepravilan položaj tela tokom spavanja takođe može dovesti do bola u leđima.

Koje vrste bola postoje?

Bol u leđima može biti akutan i najčešće prolazi u kraćem vremenskom periodu bez terapije i intervencije. Međutim, ukoliko bol u leđima traje duži vremenski period, tada govorimo o hroničnom bolu u leđima. Akutni bol se manifestuje probadajuće, manjim intenzitetom bola ili nam ograničava pokretljivost. Najčešće mu ne pridajemo previše pažnje jer traje kratko. Trenutak kada većina počne da reaguje na bol u leđima jeste onda kada bol postane hroničan. Kada postane deo svakodnevnice i kada počne da ograničava naše svakodnevne aktivnosti. Bol se može javiti u vratnom, grudnom, lumbalnom ili slabinskom delu leđa. Bol se može opisati kao mišićna napetost, bol koja se produžava u noge, pucketanje kučme ili iznenadni, oštar bol, koji se pojačava saginjanjem ili podizanjem.

Šta mi osećamo kao bol u leđima?

Ono što često opisujemo kao bol u leđima za uzrok može imati iznenadni, nespretni, pokreti često podizanje teškog tereta, naprezanje mišica i ligamenata koji za posledicu mogu imati istegnuće mišića leđa i kičmenih ligamenata. Ukoliko se osoba nalazi u lošijem fizičkom stanju, kontinuirano naprezanje može prouzrokovati veoma bolne mišićne grčeve. Funkcija diska, odnosno, međupršljenske hrskavice jeste da povezuje pršljenove i čuva nerve od nagnječenja, kao i da daje pokretljivost kičmenom stubu. Izduvani, pokidani ili smaknuti diskovi takođe mogu doprineti osećaju koji opisujemo kao bol u leđima.

Pored toga što drugima šalje pogrešnu sliku o nama, loše i nepravilno držanje negativno utiče i na zdravlje naše kičme. Ono što se zaista dešava tokom nepravilnog držanje tela tokom dana utiče na promenu tonusa mišića i stvaranje disbalansa u telu.

Nepravilnosti kičme takođe mogu prouzrokovati bol, nakrivljenost kičme u stranu (skolioza) ili nakrivljenost kičme ka napred (kifoza). Poremećaj gustine kostiju zbog starosti lii loše ishrane (osteoporoza) dovodi do uklinjenosti pršljenova i često se nadovezuje na neki od predhodno navedenih problema. Zato: ispravite se i držite ramena ravno. Uradite to zbog vaših leđa, a mogu vam garantovati da će vam to doneti i druge benifite.

Uzroci bola u leđima

Izdvojio bih neke od najčešćih uzroka bola u leđima:

  • Loša tehnika dizanja teških predmeta – prilikom dizanja teških predmeta treba više koristiti noge, leđa držati uspravno, a teret držati što bliže telu.
  • Nedostatak fizičke aktivnosti – slabi mišići se brzo zamaraju i leđa zadržavaju svoj položaj na račun pasivnih veza (ligamenata) što može dovesti do njihovog istezanja i kidanja.
  • Povrede – prelomi, padovi ili povrede kretnog aparata.
  • Prekomerna kilaža – višak kilograma može uticati na veće otperećenja leđa.
  • Bolesti – neke vrste artritisa.
  • Trudonća – zbog pada tonusa mišića prednjeg trbušnog zida dolazi do povećanja lumbalne krivine.
  • Starost – poznato je da osobe posle treće decenije imaju više problema sa leđima
  • Pušenje – Cigarete smanjuju dotok krvi što može dovesti do manje ishranjenosti kičme. Ovaj fenomen je otkriven tek u skorije vreme.

Kako najčešće reagujemo na bol u leđima?

Jedna od najvećih grešaka koje se događaju kao prve reakcije na bol u leđima jeste da se prestane sa vežbanjem i sa bilo kakvom fizičkom aktivnošću. Podaci iz nekih istraživanja pokazuju da stanje mirovanja koje traje duže od dva dana, dodatno utiče na povećanje bola. Veliki broj ljudi poseže za tabletama protiv bolova, međutim one ne mogu izlečiti bolove u leđima. Tablete mogu delovati samo na subjektivno ubaženje bola. Bol koji je izazvan mehaničkom povredom ne može se izlečiti lekovima. Stručnjaci Oregonskog univerziteta za zdravlje i nauku zauzimaju stav da redovne terapije u vidu masaže mogu pomoći kod hroničnog bola u leđima, ali da je njihov efekat kratkotrajan i da nisu krajnje rešenje problema.

Vežbanje i bol u leđima

Mislim da nije potrebno da pričam o benefitima treniranja na naš organizam. Ono što ću reći jeste: najsigurniji način za prevenciju i lečenje bola u leđima jeste redovno treniranje, na pravilan način! Prilikom treniranja potrebno je obratiti pažnju na način izvođenja vežbi: bilo da ih radimo samostalno u teretani ili na grupnom treningu. Potrebno je vežbati kako mišiče leđa tako i mišiće prednjeg trbušnog zida koji povećava abdominalni pritisak i drži leđa pravim. Akcenat treba staviti i na vežbe za istezanje donjeg dela leđa i svih mišiča oko kukova jer na taj način smanjujemo napetost u leđima. Vežbe koje treba izbegavati su vežbe koje dovode do velikog uvrtanja kičme.

Bol u leđima nije problem koji se može rešiti preko noći. Nažalost, sve je veći broj mladih ljudi sa ovim problemom. Deo krivice za ovu pojavu svakako možemo pripisati sedentarnom načinu života. Međutim, ukoliko sami ne učinimo ništa za naša leđa i naše zdravlje, najveći deo krivice za naše zdravstveno stanje trebamo pripisati sami sebi.

Smatram da ne postoji opravdanje za svakodnevno podnošenje bola, kada nam je rešenje na dohvat ruke. Svako od nas je odgovoran za svoje telo i svoje izbore, pa hajde onda da zajedno biramo one navike koje su zdravije i bolje.

Vidimo se na nekom od treninga da zajedno kažemo zbogom bolu u leđima.

Dodaj komentar


Vaša E-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

*

Facebook
Twitter